Posicionament de la Plataforma de Gestió Ciutadana en relació a la gestió cívica directa
Davant de les recents peticions de participació de la Plataforma en els concursos per a la gestió cívica als districtes de Sants-Montjuïc (Casals de Barri de la Vinya i Sant Cristòfol, del barri de la Marina) i de Sant Martí (Casals de Barri de Bac de Roda, Besòs, La Pau i Vila Olímpica, i Casal de joves del Clot), i del fet que des d’altres districtes (Eixample, Gràcia i Sant Andreu) ens indiquen que les properes renovacions de convenis passaran per la concurrència, les entitats sotasignants, membres de la Plataforma de Gestió Ciutadana manifestem que:
-
Ens preocupa aquesta deriva cap al concurs de gestió cívica en la negociació dels nous convenis que se’ns argumenta que està motivada per una consigna a nivell de l’Ajuntament de Barcelona, d’alinear-se a directrius europees de contractació pública, i que a partir d’ara s’aplicarà en la renovació de tots els convenis.
-
Tal com ja hem comentat diversos cops i tal vam comunicar en resposta a la convocatòria als anteriors concursos, la posició de la Plataforma davant de la concurrència pública és que no té sentit en casos de renovació, només en casos de nous equipaments i si realment hi ha més d’una entitat arrelada amb experiència i capacitat de gestió interessades en la gestió. Fins i tot en aquests casos recomanem l’acompanyament a les entitats perquè acabin bastint un projecte comú i integrador de gestió ciutadana i comunitària.
-
De cara a valorar el resultat de la gestió cívica d’un equipament ja hi ha diversos mecanismes establerts de seguiment, principalment la comissió de seguiment i el consell d’equipament, que és on s’ha de valorar conjuntament el funcionament i els possibles aspectes de millora , així com plantejar la renovació del conveni. Per tant, si hi ha satisfacció en la gestió, validada en aquests espais de seguiment, no encaixa el plantejament de la concurrència.
-
Si, per contra, hi ha deficiències greus en la gestió cívica que no es poden reconduir amb un acompanyament, aleshores cal decidir si realment té sentit la gestió ciutadana o no, i potser buscar altres fórmules com la cessió de local (deixant de ser un equipament municipal) però no anar a concurs de gestió cívica, i molt menys si no hi ha prou múscul associatiu en el territori.
-
Tot i així, mantenim el compromís de participar en els concursos de gestió ciutadana, si bé no podem ocupar sempre les dues cadires que tenim assignades, finalment sí que garantim la nostra veu i la nostra presència amb entitats del territori, que són membres de la plataforma.
És per això que demanem que la direcció de Democràcia Activa de l’Ajuntament de Barcelona, com a òrgan responsable de la gestió cívica:
-
Aclareixi si realment existeix aquesta consigna d’erradicar l’adjudicació directa per passar a la concurrència de gestió cívica i, si és el cas, la seva naturalesa (tècnica o política) i la seva justificació. Per tant, que quedin clares les directrius sobre l’aplicació de l’adjudicació directa i de la concurrència, i que s’apliquin de forma homogènia a tota la ciutat.
-
L’Ajuntament marqui unes directrius clares sobre els criteris a emprar de cara a designar o no un equipament de gestió cívica i en quina modalitat: gestió associativa o gestió d’una empresa participada per una entitat del territori, ja que entenem que la cogestió entre una entitat i l’administració ja no es contempla.
-
En els casos de gestió cívica es garanteixi:
. que tant l’administració com l’entitat del territori entenen què és la gestió cívica, i que sobretot implica la participació del territori en la gestió de l’equipament.
. que se segueix el model de conveni de gestió cívica.
. que la dotació econòmica sigui suficient per poder garantir aquest tipus de gestió, en funció del tipus d’equipament i de les possibilitats de generar recursos propis.
Signem aquest manifest totes les entitats de la Plataforma de Gestió Ciutadana: